Projecten vanaf 1991


projectimage
Koos Breukel

Jongeren In Volendam

2012

Koos Breukel wil in een hechte gemeenschap op basis van verhalen en portretten de jeugd in beeld te brengen. Hij koos voor Volendam, omdat het een sterk rooms-katholieke gemeenschap is met hardwerkende mensen, waar de jeugd aan het ontsporen was. Hoe zie ik in de portretten terug dat dit jeugd is met een speciaal iets?  Er zit een raadsel in, een puzzel die je als kijker moet proberen op te lossen.

projectimage
Marcel Brons

Kovjor – Tapijthuizen

2014

Marcel Brons toont in Kovjor een speciaal detail van de Russische leefstijl, namelijk wandtapijten. Het Russische wandtapijt ontwikkelde zich van een noodzakelijk voorwerp tot een icoon van rijkdom en van een pronkstuk tot een hilarisch voorwerp. Het is een symbool geworden voor de jonge en oude Russische generatie. Hoe heeft zo’n simpel product, deze status bereikt?

Locaties: Moskou, Kronstadt, Ryazan

projectimage
Isabelle Pateer

Unsettled

2010

Unsettled’ focust op ingrijpende ruimtelijke ordeningsplannen gevoed vanuit politieke en economische belangen. Het project kaart een internationale tendens aan op basis van een lokaal voorbeeld: de uitbreiding van de haven van Antwerpen en de weerslag daarvan op het Vlaamse dorp Doel en het omliggende poldergebied.

Daar moeten woon- en poldergebied wijken voor zowel industriële expansie als de ontwikkeling van natuurcompensatie gebieden.‘Unsettled’ bevat portret- en landschapsfoto’s en zet op indirecte manier vraagtekens bij deze tendens van ‘vooruitgang’.

projectimage
Korrie Besems

Luilekkerlandschap

2009

Vrije tijd is de laatste decennia big business geworden. De claim die de vrijetijdsindustrie legt op het landschap heeft langdurige gevolgen voor de kwaliteit en het uiterlijk van het Nederlandse landschap. Door veranderingen in de recreatievraag, zoals de toenemende behoefte aan belevenissen, emoties en verhalen, worden aan vrijetijdslandschappen andere eisen gesteld dan in het verleden.

Men kan en wil steeds meer geld uitgeven om vrije tijd op een unieke, ludieke, sportieve of speelse wijze te beleven. Vrije tijd is niet meer de tijd waarin je ‘niets hoeft’ maar waarin je ‘beleeft’. De thematisering van deze landschappen wordt mede hierdoor steeds extremer. Korrie Besems toont dit in haar fotoproject ‘Luilekkerlandschap’.

projectimage
Martin Roemers

Metropolis

2009

De helft van de wereldbevolking woont in de stad en volgens de VN zal dit percentage stijgen tot 70% in 2050.
In Metropolis fotografeert Roemers wereldwijd megasteden, steden met een bevolking van meer dan 10 miljoen mensen. Met lange sluitertijden legt hij zowel de bewegelijkheid van de grote stad, als het kleine detail vast.

projectimage
Károly Effenberger

Moskee, Almere

2008

Het dagelijks leven van een in Nederland levende groep jonge islamitische fundamentalisten.

 

 

projectimage
Henk Wildschut

Shelter

2007

Henk Wildschut laat zien hoe illegalen hun primaire levensbehoefte wonen, vormgeven op de transitieplaatsen in Europa.

Locaties in Europa: Calais, Athene, St. Clemente.

projectimage
Thijs Wolzak

Controlekamers

2007

Thijs Wolzak heeft een serie interieuropnamen gemaakt van controlekamers in Nederland. De selectie is gemaakt op basis van de aantrekkingskracht die uitgaat van, en de nieuwsgierigheid die gewekt wordt door de Controlekamer, als sacraal knooppunt van belangrijkheid. Soms wordt dat belang in de foto’s duidelijk weergegeven, soms juist gedemythologiseerd. Hoewel de beelden nauwgezet zijn gecomponeerd, de mensen in de ruimtes hier en daar zijn geregisseerd, en hier en daar gebruik is gemaakt van meegebracht licht, heeft de serie een documentair uitgangspunt.

De opnamen zijn in kleur, in hoge resolutie gemaakt met een digitale achterwand, dan wel met stitch-technieken met een digitale spiegelreflexcamera met tilt/shift objectief.

projectimage
Anoek Steketee

Dream City

2007

Rondreis langs de illusionaire wereld van het pretpark opmerkelijke plekken in de wereld, zoals Rwanda, Palestijnse Gebieden, Israël, Turkmenistan.

Sprookjesdecors en perfect onderhouden tuinen; de parken onlenen allemaal hun waarde aan de universele behoefte om te ontsnappen aan de dagelijkse, dikwijls grimmige realiteit. In beelden van bezoekers en medewerkers zoekt Steketee naar verstilling en vervreemding.

projectimage
Reinier Gerritsen

The Europeans

2006

Reinier Gerritsen fotografeerde op oversteekplaatsen (als wegwerker met een oranje hesje aan) groepen mensen, die zich niet bewust waren dat ze gefotografeerd werden (omdat hij dat oranje hesje aan had) in diverse steden in Europa.

Hij vroeg zich af of je aan een groep mensen/kenmerken kan zien om welk land/plaats het gaat.

projectimage
Rob Hornstra

101 Billionaires

2006

Onder het bewind van Vladimir Poetin heeft Rusland in de afgelopen acht jaar zijn plek tussen de wereldmachten heroverd. De economische recessie en het tumult van de jaren negentig lijken zo goed als voorbij. Dankzij de enorme rijkdom aan grondstoffen zoals olie en gas, bloeit de Russische economie als nooit tevoren. Na 18 jaar kapitalisme berichtte Finans Magazine in januari 2008 dat Rusland inmiddels 101 miljardairs kent.

In het boek 101 Billionaires van Rob Hornstra is weinig voorspoed te bekennen. Hierin wordt een ander deel van het Russische volk geportretteerd. Zij staan ver weg van de glitter en glamour van werelds duurste stad Moskou en zijn het povere resultaat van het bikkelharde kapitalisme waarmee Rusland direct na het communisme naam heeft gemaakt.

© Rob Hornstra / Flatland Gallery

projectimage
Koen Wessing

Mensen op Drift

1999

In de jaren negentig is Koen Wessing zich gaan toeleggen op het in beeld brengen van de positie van vluchtelingen in de wereld. Met behulp van subsidiegevers heeft hij voor het project Mensen op Drift op diverse locaties gefotografeerd. In Pakistan maakte hij in 2000 in de omgeving van Peshawar opnamen van Afghaanse vluchtelingen en in Rwanda fotografeerde hij in en rondom een aantal vluchtelingenkampen in Kigali.

Locaties: Ambon, Rwanda, Afghanistan, Pakistan

projectimage
Raimond Wouda

School

2004

Raimond Wouda focust zich op grote groepen leerlingen tijdens de  pauzes. In zijn werk staat de vorming van de individuele identiteit in relatie tot de groep, binnen de besloten wereld van de middelbare school, centraal.

Hij plaatst zijn camera op een hoog standpunt op een statief, waarbij hij zelf op de grond staat en op afstand de ontspanknop van de camera bedient. Hierdoor wordt hij als het ware niet opgemerkt door de leerlingen.

projectimage
Annie van Gemert

Stoere Meisjes, Zachte Jongens

2003 en 2005

Annie van Gemert maakte foto’s van jongensachtige meisjes en meisjesachtige jongens. Gedurende 5 jaar zijn ze herhaaldelijk gefotografeerd in de leeftijd van 5 tot 17 jaar. De foto’s laten het natuurlijk proces zien van kinderen voor en tijdens de pubertijd.

projectimage
Anne Marie Trovato

1 man, 2 vrouwen, 3 kinderen

2004

Als buurvrouw van een Turks gezin, volgt Anne Marie Trovata jarenlang het leven van een Turkse man en zijn eerste kinderloze vrouw en zijn tweede vrouw die wel kinderen kreeg en alle problemen die daarbij horen.

Locatie: Amsterdam en Turkije

projectimage
Marieken Verheyen

Elswhere

2003

Marieken Verheyen documenteert in Elsewhere de betovering en de benauwenis van het uitzicht.

Uitzichten in de thuislanden van migranten van Indonesië contrasteren met Nederlandse uitzichten. Het gaat om hedendaagse ervaringen van vreemdheid en vertrouwdheid.

projectimage
Mark Nozeman

Os sertöes

2003

Geïnspireerd op het literaire werk van de Braziliaanse schrijver Guimães Rosaen, gebaseerd op Euclides.

Gaat over de belevingswereld van de mensen die wonen in de serteao van Guimães Rosaen. Mark Nozeman egt de nadruk op het landschap en het sociale aspect.

Locatie: Brazilië

projectimage
Jan Banning

Bureaucratics

2005

Wat zeggen werkplekken van ambtenaren over hun persoonlijkheid en de staat waarvoor ze werken.
Portretten van de ambtenarij in de diverse staatsvormen.

projectimage
Gina Kranendonk

Urban Gardeners

2005

Het fotograferen van tuinen en tuiniers langs het spoor, die door de privatisering dreigen te verdwijnen. Dit unieke Nederlandse cultuurverschijnsel wilde zij vastleggen, voordat het volledig zou verdwijnen.

Portretten van mensen van verschillende nationaliteiten die op kleine lapjes grond zelf hun voedsel verbouwen.

Werktitel project: Spoor – Horticultuur langs het Nederlandse Spoor

 

projectimage
Ad van Denderen

Landen rond de Middellandse Zee

2002

Globalisering aan de Middellandse Zee.

Ad van Denderen kiest hier voor het eerst om grootbeeldcamera en kleur te gebruiken.

Hij wil de industrialisatie aan kusten fotografen, maar ook de religie, oude en nieuwe cultuur, immigratie, conflicten en het massatoerisme.

Landen: Egypte, Spanje, Turkije

projectimage
Jan Banning

Sporen van oorlog. Overlevenden van de Birma- en de Pakanbaroe-spoorweg

2001

Tijdens de Tweede Wereldoorlog in Zuid-Oost-Azië liet de Japanse bezetter onder extreme omstandigheden de Birma-spoorweg en de Pakanbaroe-spoorweg op Sumatra aanleggen door Nederlandse krijgsgevangenen en Indonesische romusha’s. Enkele honderdduizenden kwamen daarbij om.

Op zoek naar of en hoe hun ervaringen als dwangarbeider tot in het heden sporen achterlieten, fotografeerde Jan Banning vijftien Nederlanders en negen Indonesiërs (voormalige romusha’s) zoals ze indertijd hun werk deden: met ontbloot bovenlijf. Hij presenteerde de foto’s samen met full quote interviews, waarin ze vertellen over hun traumatische ervaringen en hoe die de rest van hun leven beïnvloed hebben, in het boek “Sporen van oorlog. Overlevenden van de Birma- en de Pakanbaroe-spoorweg”.

projectimage
Michel Pellanders

De Barsawa

2000

Michel Pellanders heeft zich in het project ‘de Barsawa/San/Bushmen’ geconcentreerd op het leven van een volk, dat door de Kalahari-woestijn trok. Door de geschiedenis heen zijn de San opgejaagd, uitgebuit en onderdrukt. De laatste jaren vestigen zij zich – gedwongen- steeds meer in dorpen in Zuidelijk Afrika, waar zij een marginaal bestaan leiden, met veel werkloosheid, alcoholisme en prostitutie.

projectimage
Ad van Denderen

GO NO GO – Asielzoekers en immigranten in en rond Europa

2000

Handelt over illegale migranten. Onderdeel van langer durend project over Schengen. (1986-2001). Locaties: Spanje, Brussel, Griekenland, Turkije, Albanie, Duitsland

De fotograaf voert ons langs de randen van Europa waar landverhuizers over smokkelpaden het Westen proberen te bereiken. Hij neemt ons mee naar de politiebureaus en de asielcentra waar opsporingsambtenaren tussen vuistdikke dossiers proberen om de identiteit van de vluchteling te achterhalen. Mannen die hun tijd doden in de pensions totdat een smokkelbende ze over de zoveelste grens zet.

De trek van de illegale migranten naar Europa, n.a.v. het Schengenverdrag. In de Europese Unie was een speciale grenspolitie opgericht om de grote stroom vluchtelingen enigszins in te dammen. Hun hoofdkwartier is in Den Haag. De Schengen grenspolitie is een onderdeel van Europol.

projectimage
Andrea Stultiens

Het Kaddu Wasswa Archief

2009

Met oude gevonden en nieuwe foto’s vertelt Andrea Stultiens het levensverhaal van de Oegandese fotograaf, Kaddu Wasswa (1933). Door de vele activiteiten die hij in zijn leven heeft ontplooid en gedocumenteerd, vermengt zijn persoonlijke verhaal zich met de geschiedenis van zijn land.

Zij heeft haar eigen fotografie gecombineerd met de privé foto’s van Kaddu Wasswa en foto’s die zijn kleinzoon, Arthur Kisitu maakte tijdens de duur van het project.

projectimage
Marijn Scheeres

Verlokking

2000

‘Las Vegas, de achterkant van de verlokking’.
In een tijd waarin de verlokking hoogtij viert en iedereen droomt miljonair te worden, wordt het moeilijker het hoofd te bieden aan de dagelijkse realiteit. Las Vegas is een stad die vanaf het begin is gebouwd rond een illusie.
Marijn Scheeres heeft het leven van ‘gewone mensen’, die wonen en werken achter de schermen van het gigantische gok-en vermaakbolwerk, gefotografeerd. Zijn ook zij in de ban van het geld of zijn ze hier immuun voor geworden?

projectimage
Theo Niekus

Pasatiempo

1999

‘Pasatiempo’ is een ‘beelden-encyclopedie’ van ± 4200 foto’s over het vrijetijds-gedrag van mensen op straat in de grote stad. Om tot een zo universeel mogelijke inventarisatie te komen werd gefotografeerd in diverse grote wereldsteden, w.o. Parijs, Sjanghai, New York, etc. en natuurlijk Amsterdam ‘Omdat ik daar nu eenmaal woon’. Het project bestaat uit honderd rubrieken – zoals bijv. ‘Elkaar bekijken’, ‘Gapen, Schreeuwen en Zingen’, ‘Lezen’, ‘Toespreken’, ‘Leunen en Steunen’, ‘Vasthouden’ etc. – Elke rubriek bestaat uit 38-45 beelden waarin telkens een enkele of gelijksoortige handelingen/bezigheden in verschillende variaties en/of situaties getoond worden.

projectimage
Cary Markerink

Memory Traces

1998

Cary Markerink verbindt in het project ‘Memory Traces’ de begrippen landschap, cultuur, geschiedenis en (persoonlijke) herinnering. De keuze van locaties – Japan (Hiroshima, Nagasaki), Vietnam (My Lai, Khe San), Sarajevo, Bikini Atoll, Duitsland (Berlijn, Bitterfeld, Ronneburg) en de Oekraïne (Tjernobil) – is zowel gebaseerd op incidenten in de recente geschiedenis die zijn denken over zijn cultuur mede hebben bepaald als op ergernis over de verspilling van potentieel (van mens, natuur, kennis etc.) door onze vooral op economische vooruitgang gestructureerde maatschappij.

projectimage
Rob Philip

Bisnisjongens

1998

’Naakte jongens op een bed gefotografeerd, met het hoofd afgewend om niet herkend te worden – zo komen hoerenjongens in de bladen. Anoniem en groezelig. Maar wie zijn deze jongens daadwerkelijk en wat zit er achter die gesloten deuren van de jongensclubs?’ Rob Philip wilde in zijn serie de illusie, die de hoerenjongens in stand proberen te houden van een sprookjesachtige wereld met mooie jongens en veel geld, laten zien, maar ook de vervreemding en de eenzaamheid die daar mee gepaard gaat. Alhoewel  in Nederland gefotografeerd tussen 1998 en 2000, laat het een universele wereld zien. Het is onnodig om te vermelden dat alle geportretteerden toestemming hebben gegeven voor publicatie en ouder zijn dan 18 jaar.

projectimage
Eddy Posthuma de Boer

De verworpenen

1996

Jarenlang is Eddy Posthuma de Boer bezig met het fotograferen van kinderen, die het slachtoffer zijn van politieke conflicten, oorlogen, armoede en economische crisis. Hij fotografeerde in Azië, Afrika en Zuid-Amerika kinderen, die op vuilnisbelten moeten werken, op straat leven, lijm snuiven, maar ook kinderen die gewond zijn geraakt door landmijnen of bombardementen. In Afrika zijn tienduizenden kinderen wees geworden omdat hun ouders gestorven zijn aan aids.

De wezen in het Nyumbani weeshuis in Nairobi hebben het naar omstandigheden goed, zij zijn gekleed en gevoed en krijgen onderwijs.

projectimage
Hapé Smeele

Een andere werkelijkheid

1995

Ruim een jaar lang fotografeerde Hapé Smeele een groep zeer ernstig verstandelijk gehandicapten in Eemeroord, Instelling voor verstandelijk gehandicapten in Baarn. Ernstig verstandelijk gehandicapten beleven de wereld anders dan wij. Zij leven in een andere werkelijkheid. Contact met hen is als contact met een andere cultuur. Je eigen referentiekader staat ineens ter discussie.

Het boek werd bekroond met de ‘Woord & Beeldprijs’ en is het eerste deel van een drieluik over ‘kwaliteit van leven’. Deel twee, ‘Met de moed van een ontdekkingsreiziger’ gaat over dementie en sterven en is eveneens bekroond.

projectimage
Kadir van Lohuizen

Surinaamse familie in Nederland en Suriname 1995/1996

1995

Een jaar lang heeft Kadir van Lohuizen een Surinaamse familie gevolgd, waarbij zowel verschillende aspecten van hun leven in Nederland werd gefotografeerd als ook de achtergrond van de familie in Suriname. Door de twee werelden in beeld te brengen toont hij de cultuurkloof die overbrugd moet worden, wanneer zij zich moeten aanpassen aan de Nederlandse samenleving.

projectimage
Leo Erken

Tsjetsjeniën en Azerbeidzjan

1995

Leo Erken wilde in beelden vertellen wat de maatschappelijke effecten zijn van (politieke) conflicten in de landen van de voormalige Sovjet-Unie en in de Kaukasus.

In Azerbeidzjan concentreerde hij zich op de oliewinning en de economische crisis; in Tsjetsjenië op de gevolgen van de oorlog in het verwoeste land voor de Tsetsjenen, maar ook voor de etnische Russen. Sotsji, de rijke Russische badplaats aan de Zwarte Zee is een smeltkroes van volkeren en tegenstellingen.

projectimage
Marrie Bot

Een Laatste Groet. Uitvaart- en rouwrituelen in multicultureel Nederland

1995

Van 1990 tot 1998 fotografeerde Marrie Bot bij tien bevolkingsgroepen de rituelen van het verzorgen van de doden, het afscheid nemen, de uitvaart en de rouw, om te laten zien hoe men in Nederland omgaat met de dood.

projectimage
Ad van Denderen

Peace in the Holy Land

1993

Westoever en Gazastrook na het Oslo-akkoord van 1993

Na het Oslo-akkoord, dat een grote stap voorwaarts leek in een vastgelopen conflict, legde Van Denderen het leven van de Palestijnen en de Israeliers in en rond de bezette gebieden vast. Er gebeurde toen veel, de intifada verdween langzaam uit het straatbeeld, de Israeliërs trokken zich terug uit de bezette gebieden en er ontstond zoiets als een Palestijnse regering. De vuilnis verdween uit de straten en met geld vanuit de Europese gemeenschap werd er een infrastructuur aangelegd. Vrij snel daarna ging het mis.©

projectimage
Carel van Hees

Leven met Aids

1993

Carel van Hees volgde 5 personen, seropositieven en met de ziekte aids. Hij wilde laten zien dat aids geen typische homoziekte is, maar voor komt in alle lagen van de bevolking en iedereen kan treffen.

Het doel was om de wijze te visualieren waarop verschillende mensen in verschillende omstandigheden en met verschillende achtergronden op hun eigen manier de kracht vinden om te overleven.

projectimage
Koen Wessing

Momentopname Suid-Afrika – van apartheid naar democratie

1992

In 1993, in de overgangsperiode van apartheid naar een democratisch bewind fotografeerde Koen Wessing in Johannesburg, Kaapstad en in de townships de levensomstandigheden van de blanke en zwarte bevolking.

Hij bezocht ANC-bijeenkomsten, maar ook een begrafenis van een Inkatha-lid en de Afrikaner Weerstandsbeweging van Eugène Terre Blanche.

Zijn foto’s laten de worsteling zien van een land vol tegenstellingen met de nieuwe democratie.